اکنون که اینترنت پر سرعت کل دنیا را تسخیر کرده، دورکاری هم در میان شرکت ها و کارمند هایشان محبوب تر از همیشه شده، خصوصا حالا که بحران کرونا گریبان دنیا را گرفته این روش بعضا به یک الزام در کسب و کار ها تبدیل شده است.

اما دورکاری می تواند یک تیغ دو لبه باشد! اگر به شکل اصولی از آن استفاده کنید حتی به افزایش بهره وری هم خواهد انجامید، اما اگر قواعد آن را رعایت نکنید می تواند به شدت بر بازدهی شما تاثیر منفی بگذارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر از دورکاری و اصولش با شما صحبت کنیم.

در زمان دورکاری چگونه ارتباط برقرار کنیم؟

هرچند که وقتی از خانه کار می کنید حریم خصوصی شما در بهترین حالت ممکن قرار دارد، با این حال ارتباط با یکدیگر جزء جدا نشدنی کسب و کار هایی است که بیش از دو یا سه کارمند دارند. مثلا شاید در یک موردی احتیاج به مشورت با همکارتان پیدا کردید، یا شاید پروژه ای وجود داشته باشد که همزمان دو یا چند نفر باید روی آن کار کنند. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟

خوشبختانه تکنولوژی در این زمینه به کمک ما آمده است. پلتفرم هایی وجود دارند که با آنها می توان عینا یک شرکت و تمام بخش های آن را به شکل مجازی پیاده سازی کرد. مثلا نرم افزار Slack یکی از این پلتفرم هاست. در این نرم افزار می توانید با همکاران تان گفتگو های متنی و یا تصویری داشته باشید، فایل به اشتراک بگذارید، قرار ملاقات بعدی را برای یادآوری به همه تنظیم کنید و خیلی کار های دیگر.

نرم افزار slack

محیط نرم افزار Slack

حتی اگر قصد استفاده از پلتفرم های پیچیده را ندارید، می توانید از پتانسیل پیام رسان ها استفاده کنید. تلگرام یا اسکایپ می توانند انتخاب های خیلی خوبی باشند.

البته حین استفاده از پیام رسان ها باید حواستان به مدیریت زمان هم باشد تا گرفتار حواس پرتی و اتلاف وقت نشوید که در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می کنیم.

کار در منزل

مدیریت زمان و کاهش حواس پرتی

وقتی که در خانه کار می کنید، چیز های زیادی وجود دارند که می توانند حواس شما را از کار اصلی پرت کنند. بچه ها، دوستان، تلویزیون و شبکه های اجتماعی از جمله این عوامل هستند. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ما چند راهکار عالی به شما پیشنهاد می کنیم :

یک محیط جدا برای خودتان بسازید

داشتن یک محیط ایزوله در منزل یکی از روش هایی است که بهره وری شما را به شدت افزایش می دهد. اگر می توانید یک اتاق جداگانه را برای کارتان در نظر بگیرید. حتی اگر به اندازه کافی اتاق در اختیار ندارید می توانید با روش های خلاقانه محیط کوچکی را برای کارتان تهیه ببینید.

دیگران را توجیه کنید

با اعضای خانواده یا دوستان تان در مورد شرایط کاری خود صحبت کنید. آنها را توجیه کنید که در ساعات مشخصی کمترین تماس را با شما داشته باشند. به این ترتیب یکی از عوامل مهم حواس پرتی را از خود دور نگه می دارید.

از قانون 90 دقیقه استفاده کنید

پژوهشگران ثابت کرده اند که مغز انسان به طور مداوم حداکثر تا 90 دقیقه بازدهی دارد. این به این معنی است که اگر بیش از 90 دقیقه بر انجام کاری اصرار بورزید در حال کاهش بازدهی تان هستید!

بنابراین زمان کاری روزانه تان را به بازه های کوچک تر تقسیم کنید. 90 دقیقه را به کار بی وقفه و با حداکثر بازدهی بپردازید و پس از آن حداقل نیم ساعت از کار دور شوید. این روش یکی از راز های افزایش شدید بهره وری است که نه فقط در منزل بلکه در هر محیطی می توانید آن را به کار ببندید.

کانون توجه تان را مدیریت کنید

این کار در واقع توجیه کردن خودتان است. این مسئله را برای خودتان روشن کنید که مثلا در 90 دقیقه ی آینده، به هیچ کاری جز کار اصلی تان نباید توجه کنید. در طول این زمان تلویزیون را روشن نکنید، ایمیل یا شبکه های اجتماعی را چک نکنید و …

اگر زمان تان را به قسمت های کوچک تر کار – استراحت – کار – استراحت تقسیم کنید، بیشترین بهره وری را خواهید داشت.

در زمان دورکاری، بهتر است بر خلاف تصویر زیر عمل کنید👇

دورکاری در خانه

مدیریت کار و تفریح در دورکاری

توجه کنید که ایجاد تعادل میان کار و تفریح هنر اصلی شماست. اگر به اندازه کافی تفریح نداشته باشید، بهره وری هم کاهش پیدا می کند. می دانید چرا؟ چون ذهن تان به مرور خسته شده و خود به خود به دنبال حواس پرتی می گردد.

سعی کنید تفریحات فیزیکی داشته باشید تا علاوه بر مغز، دیگر اعضای بدنتان را هم سرحال نگه دارید. پیاده روی، شنا، بازی با فرزندان و خیلی کار های دیگر وجود دارند که می توانند شما را سر زنده نگه دارند. از آنها بهره ببرید.

این مطلب را دوست داشتید؟

به آن 1 ← 5 امتیاز بدهید

امتیاز مطلب 4.9 / 5. تعداد آرا 10

هنوز هیچ امتیازی ثبت نشده! شما اولین نفر باشید